Eerste week werken

26 augustus 2017 - Nsawam, Ghana

Nou de eerste echte werkweek zit erop. Het begon vooral met heeeel veel meekijken en heel af en toe iets snijden of lijmen. Na dit veel gedaan te hebben mochten we later in de week wel wat meer. Zo hebben we verschillende dingen geleerd zoals het gipsen van een been tot aan het afwerken van een prothese met leer. Zo ook het lamineren van de cast (gips beenmodel) om een koker te maken hebben we geleerd en hoe de cast afgewerkt moet worden voor het lamineren. Verder hebben we nog leren naaien en veel verschillende protheses in elkaar gezet en aangepast. Naast het serieuze werk ook hele leuke gesprekken gehad met de werknemers en veel grappen gemaakt en natuurlijk ze Nederlandse woorden geleerd waardoor het nu tussen het Engels en het twi door ineens Nederlands wordt zoals mes, lijm, goed en nee hoor je dan er ineens tussen door. Dit levert soms erg grappige situaties op maar wel erg gezellig. Ook nog 2 keer naar de markt geweest deze week met 2 mensen en een keer lopend binnendoor. Hier zag je pas echt hoe mensen die het iets minder hebben wonen in Ghana. Best indrukwekkend om te zien maar wel goed om te zien en te weten hoe dit echt is. Wij zien dan vooral de rijkere Ghanees omdat die het kunnen betalen om een prothese te laten maken of te studeren maar er is zeker een andere kant. Ook hebben we nog 2x een consult meegemaakt waarbij mensen die net een prothese hebben gehad een stukje moeten lopen om te kijken of hij goed uitgelijnd is en of er dingen aangepast moeten worden of dat die persoon anders moet gaan lopen. Ook moeten ze dan aangeven of ze ergens pijn hebben zodat dat ook aangepast kan worden. Als de prothese helemaal goed afgesteld is en ze er op kunnen lopen dan pas wordt hij helemaal afgewerkt met foam en leer in de huidskleur. Erg mooi om te zien hoe echt dit soms kan lijken op een echt been. De afmetingen komen dan ook bijna exact overeen met het andere been om zo echt mogelijk te laten lijken. Dan merk je ook wel dat het hier nog minder geaccepteerd is om gewoon de stang van de prothese te laten zien. Natuurlijk ook een deel bescherming maar ook wel uiterlijk. Na al deze ervaringen en gezelligheid de week nog afgesloten met een biertje en een leuk spelletje regenwormen wat natuurlijk een keer door mij gewonnen is. Ook zijn er deze week nog op verschillende plekken uitgenodigd om te komen eten of naar de kerk te gaan. Dit zie je later in andere verslagen nog wel voorbij komen. Kortom een leuke eerste week met veel indrukken en leermomenten maar een om met veel plezier op terug te kijken. Nog 9 werkweken te gaan. We hebben er zin in!!

PS. Ik heb ook wat foto's toegevoegd in het mapje foto's

1. Annie Bennik:
    26 augustus 2017
    Leuk verslag en foto's Juul. Jij kunt ons dus voortaan helpen met Tess haar brace, als er iets niet goed is. Nu nog schoenen leren maken en wij zijn uit de brand. Lijkt me wel handig.
    Een hele belevenis alles daar. Mooi.
    Veel plezier en tot het volgende verslag.
    Ik ga het dinsdag bij Constantia eens zonder jouw proberen. Ook wel weer een uitdaging. Doei doei.
  2. Esther Rovers:
    26 augustus 2017
    Wat een ervaring al in zo'n eerste week! Tof dat jullie al zo veel mogen doen.
  3. Toos Adriaensen:
    27 augustus 2017
    Hartstikke fijn bericht zo te zien weer veel bijgeleerd en genoten. Geniet verder en ook veel Leren.Veel liefs en kus van Oma