Weekendje

27 augustus 2017 - Nsawam, Ghana

Dit weekend begonnen we zaterdag met uit slapen nouja voor zover dat lukte want ja als je eenmaal in het ritme zit van 7 uur opstaan wordt je natuurlijk ook dan om 7 uur wakker. Maargoed dan maar even lekker rustig wakker worden. Om 10 uur was het tijd om te gaan koken bij de overburen. We waren hier voor uitgenodigd om bankhu te leren maken en te proeven. Eerst gingen we bij een soort vruchten het vruchtvlees van de pit afstampen met een veizel erg leuk om te doen maar ook wel pittig voor de armspieren. Hierna was het tijd om de cassave schoon te maken. Dit ging opvallend goed en dat merkte ook onze gastvrouw op. Ook nog een paar (ik denk bakbananen) erbij. De zaden en het vruchtvlees worden hierna gescheiden in warm water. Dit water wordt uiteindelijk gebruikt als soep. De cassave en bananen worden ook gekookt. Bij de soep worden vissen, varkensoren en groenten gedaan. Dit pruttelt een tijdje door. Als de cassave goed zijn worden ze afgegoten en in een vijzel kleingestampt dit samen met de bananen. Na een tijdje wordt dit een soort deeg. Dit deeg is voor in de soep. Toen alles klaar was dan toch eindelijk eten (meer als 2 uur verder)!! Met de handen natuurlijk zoals dat hier gaat. Dat was opzich nog niet zo'n groot probleem. Helaas smaakte het alleen zo erg naar vis dat het alles overheerste en het niet echt lekker maakte. Nu smaakte de vis zelf niet heel verkeerd. (Varkensoren maar niet geprobeerd) het was niet zo'n mega goed succes dus. De rest van de middag lekker even niks gedaan. Zondags weer begonnen met de kerkdienst samen met de kinderen. Hierna weer even lekker ontspannen om, om 1 uur te gaan zwemmen met de kids. Dit was super leuk een hoop gespring en geschreeuw. Hoe snel die kinderen wel niet kunnen zijn met missende ledematen en zwemmen dat kunnen er een aantal super goed. Na 1.5 uur was dit wel weer genoeg. Toen weer terug om lekker even te douchen en goed schoon te worden. Na het douchen wat het tijd om te wassen. Dit moet natuurlijk met de hand gedaan worden wat nog een flinke klus is. Gelukkig vinden de kinderen het hier leuk om te komen helpen zo ook nu kwam er een lief meisje helpen met wassen waardoor het zo gedaan was erg fijn! Nu hangt alles lekker te drogen hopelijk is het morgen droog en kunnen we er weer een week tegenaan

1. Coach:
    28 augustus 2017
    Leuuk te lezen Juul
  2. Toos Adriaensen:
    28 augustus 2017
    Mooie foto's .Ik hoor wel dat je alles leuk vind daar ,dat vind ik erg fijn.Geniet er maar lekker van en ik ben blij met je berichtjes.Kus van oma