Weer een weekje

4 september 2017 - Nsawam, Ghana

Het 2e weekje stage is inmiddels al weer voorbij. Wat gaat het snel! We begonnen de week met maandag reparatie dag. Deze dag was helaas voor ons niet al te veel te doen op met wat kleine dingetjes meehelpen na. Dinsdag was het tijd om nieuwe protheses aan te meten er werden dus weer gipsafdrukken gemaakt en deze werden verder verwerkt. Woensdag begon het wat minder want de kindjes van Daniël hadden malaria en dus moest hij naar het ziekenhuis om medicijnen voor ze te halen. Hier was hij de hele ochtend voor weg. Ik ging dus maar PTD bandjes maken (deze zitten aan een onderbeen prothese om de prothese stevig aan het been te kunnen bevestigen) na er 7 gesneden en gelijmt te hebben moesten ze genaaid worden. Dit had ik echter nog niet eerder gedaan op deze naaimachines dus heb ik even uitleggen gekregen hoe hij precies werkte en waar de draad allemaal doorheen moest. Het eerste riempje was nog erg scheef maar daarna ging het al snel beter. Na de lunch heb ik de riempjes afgemaakt en was ook Daniël weer terug. Toen zijn we ook verder gegaan het het mooi maken van 2 casts (gips vorm van de stomp) van 2 patiënten. Donderdag nog een cast mooi gemaakt om te kunnen vacuümvormen want deze 3 protheses moesten die dag nog gepast worden. Voor de lunch hadden we nog mooi 1 koker klaar met het vacuüm vormen. Na de lunch begon in met Anthony aan de 2 helaas ging dit wat minder soepel want de zak voor het vacuüm vormen daar kwamen steeds gaten in. Uiteindelijk na veel reparaties van die zak toch maar een nieuwe gemaakt en daarna was de 2e ook snel klaar. Toen de 3e ik mocht de zak alvast maken om op te schieten. Toen alles om de cast zat ging de lijm erin. En toen Daniël de lijm verder naar beneden wilde duwen klapte de zak. Recht op mijn kleren. Helaas zat er ook bruine verf door de lijm dus dit ging niet meer uit men kleren en bleef je zien. Gelukkig wel een oud shirt aan. We moesten snel een nieuwe zal maken want anders liep alle lijm eruit en werd de lijm hard. Nou toen ging het wel beter en uit eindelijk waren ze alle 3 klaar. Nu was het alleen al 4 uur dus natuurlijk te laat om ze nog te passen. Dit deden we maandag wel. Om 5 uur werd ik nog even bij Danio geroepen voor de planning van de rest van de weken Raphael kwam daar ook bij en uiteindelijk ook de andere meiden. We moesten zelf een planning maken met wat we de rest van de weken graag wilde doen. En toen we vroegen of we ook mee op track konden zeiden ze dat ze dat nu niet meer konden regelen vanwege slaapplaatsen... Dit hadden we vooraf aan moeten geven. We konden wel even door de grond zakken want we hadden dit 4x in de mail gezet en Henry heeft zijn mails maar half gelezen en dus niks doorgegeven... Dit was het enige wat we echt heel graag wilde doen. Maarja het was wel weekend want vrijdag was het een islamitische feestdag waren we vrij. We waren uitgenodigd om bij inock te komen eten. Hij stond om 9 uur al aan onze deur te kloppen om te vragen hoelaat we kwamen wij lagen natuurlijk allemaal nog lekker in ons bedje wakker te worden maar dan tegen de middag toch naar inock gegaan daar eerst filmpje gekeken met wat drinken en koekjes en toen heerlijk gegeten. Jam met een soort vissaus ja ondanks vis was hij lekker. Jam lijkt een beetje op cassave alleen is net iets anders en wordt bij het eten in plakjes geserveerd IPV fijngestampt tot een deegbal. Dit was een stuk lekkerder! Hierna zijn we naar Anthony's huis gegaan om daar nog FIFA te spelen. En ja ondanks dat het een van mijn eerste keren was maar 1-0 verloren van een van de beste daar wel een hele grote kans gemist... Hierna was het tijd om naar de bar te gaan gezellig met 6 man in een taxi waar eigenlijk 3/4 man in passen. Maar het ging. Aangekomen bij de bar gezellig wat gedronken met iedereen hierna gingen we nog naar een andere bar waar de meiden na heel wat biertjes flink hebben staan dansen met Ghanese jongens die dit natuurlijk fantastisch vonden. Op de terugweg hebben Christa en Michelle nog een ei verpakt in een papiertje en een plastic zakje gegeten. Ja overal wordt een zakje om gedaan. Toen snel naar bed. De volgende dag rond 11 uur hadden we met inock afgesproken naar de markt te gaan voor stoffen om kleren te laten maken. Ik had bij het eerste winkeltje gelijk een leuke stof gevonden de meiden deden daar iets langer over maar ach wat maakt het uit. Hierna nog even lekker een ijsje op en toen gingen we langs bij inock zijn oma. Wij denken omdat hij ons aan haar wilde laten zien. Na dit bezoekje wat maar voor 10 minuutjes was zijn we naar de mannen kleermaker gegaan. Deze was echter niet aanwezig. Daarnaast even wat gedronken en toen we weg gingen zagen we dat er pannenkoeken gemaakt werden, nou die moesten we natuurlijk wel proberen. Toen we daar zaten kwam er ineens een stier aangerend. Hij was losgebroken waarschijnlijk tijdens het slachten. We hadden eerder opweg naar de markt ook al een geslachte koe gezien waar de huid enzo al vanaf was (best interessant om te zien!!) Maar deze was iets minder lief voor de mensen die hem probeerde te vangen en hij viel een paar jongens steeds aan. Toen kwam hij opeens in onze richting gerend dat was even schrikken gelukkig ging hij langs ons heen. Toen ze hem gepakt hadden bonden ze meer touwen aan zijn poten zodat hij niet meer kon aanvallen. Ook gingen ze hem slaan enzo om te zorgen dat hij mee ging lopen dit was best wel heel zielig om te zien. Maargoed de pannenkoeken waren heerlijk. Ik ging hierna terug naar het huisje even relaxen en de meiden zijn nog met inock naar hun kleermaker gegaan. Vanochtend zouden we om half 9 opgehaald worden om met kannedy naar de kerk te gaan alleen toen we zaten te wachten werd het al snel 9 uur half 10 en toen wisten we wel dat hij niet meer zou komen helaas. Dan maar even allemaal iets voor ons zelf doen ook wel lekker. Ik was ondertussen ook het bloemencorso in de gaten aan het houden want ja corsokoorts die blijft. Na de uitslag van onze wagen toch nog even heerlijk een verfrissende duik genomen in het zwembad. En vanavond nog super gezellig spelletjes gedaan met zen allen. En zo zijn er alweer 2 weken voorbij. En wat gaat het snel. Maarja als het leuk is ;)
(Ik ga nu denk ik per week een verslag uit brengen omdat dit makkelijker)

1. Esther Rovers:
    4 september 2017
    Dat is dus wel echt Afrika, wachten en afspraken die vergeten worden. Gelukkig pas jij je goed aan Juul!