Een heftig weekje met een mooi eind

18 september 2017 - Nsawam, Ghana

Afgelopen week heb ik meegekeken bij de schoenen afdeling. Helaas kun je hier niet zo heel snel iets doen omdat je al snel de schoen verpest als je een fout maakt. Dus was het vooral lijmen en snijden. Op het einde van de week wel een hele eigen zool mogen maken. Woensdag was Christa op Community visit geweest en kwam bij de lunch huilend terug. Het was heel heftig geweest en vooral het laatste adres. Ze hadden daar een jongentje van 12 jaar gevonden die vanaf zijn middel verlamd was door een val bij het doen van de radslag 1.5 jaar geleden. Hij heeft sinds dien op de harde grond gelegen en heeft doorligplekken tot op zijn botten die helemaal geïnfecteerd waren. Dit verhaal raakte ons allen en was best wel heftig. De volgende dag hebben ze hem naar het ziekenhuis gebracht en eten gegeven en ook zijn moeder zodat die voor hem kon koken want er was geen geld voor eten. De dag erna was hij al gelijk een stuk vrolijker en in plaats van dat hij dood wilde lachte hij echt super mooi!! In het weekend zijn we zaterdag naar de boti watervallen en de ubrella rock geweest. Dit was ongeveer 2.5 uur rijden en dus hadden we voor de hele dag een taxi afgehuurd omdat dit makkelijker was omdat het best wel afgelegen gebied was waar we heen gingen. Dus met zen 5ve wij en innock want die ging weer mee met ons. Opgepropt in de taxi naar naartoe. We gingen eerst kijken bij de watervallen. Je had er 2 een mannelijke en een vrouwelijke. De grootste was de mannelijke. Hierna gingen we naar de Umbrella rock lopen. Een erg mooie wandeling door de natuur. Helaas ging innock muziek opzetten terwijl het juist net even lekker Rustig was en een keer geen geluid. Van stilte houden ze hier niet echt geloof ik.... Nouja het uitzicht was mooi. Wij hadden bedacht hier even lekker te lunchen hier dacht onze gids helaas anders over want die wilde weer door toen wij net een boterham gepakt hadden op de rots. Nouja vooruit dan. We gingen nog een klein stukje verder naar een palmboom met 3 stammen. Dit zag je nergens anders en dus was het een heilige boom geworden. Wij vonden er echter niet zo heel veel speciaals aan maargoed toch weer gezien. We gingen hierna weer terug over dezelfde mooie route. Bij terugkomst wilde we lekker gaan zwemmen bij de watervallen. Want het was warm en we waren bezweet dus even lekker afkoelen. Snel terug naar beneden waar de watervallen waren omgekleed en het water in. Even later komt onze gids met zwemvesten aan. Die hebben we toch maar afgeslagen aangezien het water tot ons middel kwam dus we dat echt niet nodig vonden. Hierna nog heerlijk naast het water geluncht en toen rond een uur of 4 terug in de auto. Onderweg nog naar het ziekenhuis restaurant geweest om heerlijke rijst met kip te halen en thuis op te eten. We vonden dat we dat wel verdient hadden. Zondag ochtend hadden we met bruu afgesproken om naar odeisa te gaan naar de school waar zijn vrouw werkt te gaan kijken en een echt Ghanees ontbijt te krijgen. Dit was maaispap met brood. Niet echt onze favoriet. Na hier een klein beetje van gegeten te hebben toch maar gezegd dat er genoeg hadden. (We hadden voor de zekerheid thuis al een boterham op) toen de rondleiding langs de school en hierna nog een rondleiding bij het cassave meel fabriekje achter de school. We hadden het echter al wel snel gezien en nog genoeg thuis te doen. Dus zijn we snel met de trotro terug gegaan. Aangekomen bij OTC kwamen we de nieuwe Nederlandse fysio tegen Marieke. Een aardige vrouw en ik ben hier smiddags mee om geld gegaan en om eten. Daarna nog snel even wassen en s'avonds gezellig spelletjes gedaan. Was weer een weekje met veel gebeurtenissen. Maar wel erg leuk!!